14.10.08

Muhasabah Diri

Kadang2 kita rasa orang tak adil dengan kita..tapi kita rasa kita adil tak dengan orang..apa yang kita buat tu adil tak untuk orang lain..kadang2 kita rasa kesian dengan orang..tapi orang kesian tak dengan kita..apa saja yang orang buat ada tak dia pk kita..kadang2 kita pk susah jadi manusia..tapi kita pernah pk tak binatang pon pk betapa susah jadi binatang..


Actually back to our belief la..muhasabah diri..ni satu2nya cara kita nak mendidik diri dari sifat angkuh, sombong diri, pentingkan diri sendiri dan hasad dengki..tipu la kalau ada manusia kat luar sana yang mengaku yang dia takda sifat2 ni..kita bukan nabi..kita bukan malaikat..apa yang membezakan kita dengan nabi..tu la dia..kita ni sering melakukan kesilapan..tapi kita tak pernah sedar sebab kita asyik menuding jari kat orang lain..kita asyik pk yang kita betul orang salah..kita asyik pk yang orang lain berhasad dengki dengan kita..which is totally wrong..haih~


Muhasabah la diri..cari kelemahan diri kita..betul kan..kuatkan iman kuatkan semangat..baru hidup kita lebih berkat dan sempurna..bagi yang muda2 tu perjalanan kita masih jauh..sepanjang perjalanan kita tu kita akan sering rebah tersungkur dan bangun kembali melangkah..itu sudah lumrah kehidupan..apabila rebah tersungkur jangan la kita sangka yang ada orang tolak atau sekat kaki kita sampai kita jatuh..kadang2 kita jatuh sebab kita yang lalai tak tengok betul2..


Kepada yang masih ada ibu bapak..masa dorang idup ni la kita nak jaga dorang..tengok tak iklan raya Telekom Malaysia..macam mana seorang anak tu balik kampung bersama anak dan isteri..mengenang kembali masa2 dia di kampung..sampai anak dia pun hairan kenapa dorang balik kampung walhal atok dan nenek dia dah tak ada..apa bapak dia cakap..


"Sebab masa atok dan nenek ada ayah tak pernah balik"


Adalah sangat menyedihkan bila benda ni terjadi..kita yang masih ada ibu bapak kat kampung tu ambik la ikhtibar dari iklan ni..walaupun pendek jer iklan ni..tapi padat dengan mesej..ibu bapak ni tak pernah mendoakan yang buruk2 untuk anak2 dorang..dorang sntiasa mendoakan yang yang terbaik unutk anak dorang..mungkin kadang2 dorang tersilap..yer la nama pon manusia..tak lepas dari melakukan kesilapan..maafkan la dorang..jangan plak nanti tak pasal kita yang derhaka..dosa besar tu..kita belom jadi mak bapak..once kita dah jadi mak bapak baru kita tau apa yang dorang rasa sekarang..nak nak plak anak2 kita melawan dan menderhaka kat kita..masa tu kita akan ingat..


"Macam ni la dulu mak aku rasa bila aku melawan dia"





Aku bukan la nak offended sesapa..n tak tuju pada sesapa..sebab aku sendiri pon tak betol..sekadar memperingati diri sendiri dan secara tak langsung sesapa yang baca memperingati diri orang yang baca gak..maaf la kalau ada yang terasa..masih Syawal ni kan..aku bukannya apa..bila aku renung diri aku balik aku rasa aku ni bukan anak yang baik..sebab kadang2 aku terbagi sakit ati mak aku gak..so aku rasa cam sedih tetiba makanya aku create entry ni..ni bukannya apa..aku nak ingatkan diri aku..so aku akan ingat sape diri aku ni bila lepas2 ni aku baca entry ni balik..kalau takde mak ayah aku, takde la aku yang montel ni kat dunia ni..korang2 pon tak de la bleh baca blog aku sekarang sebab ia takkan wujud memandangkan aku pon tak wujud..


Renong2kan..Selamat Beramal..ceh tetibe..bleh?

1 Mind Spoke Hand Wrote:

June said...

em..ya la..kena renung lama lama..hopefully tak ada orang ke-3 yang baik hati nak menyelit dalam renung renung tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...