10.12.08

Zabura Banu Weds Hasarap Ali - Part 2

Olla Peep-pals !!!

Ni aku nak buat sambungan hari tu pasal kenduri kawen anak jiran aku..part ni adalah part Malam Berinai..grand babe..apa yang penting pelamin n bilik dia lawa..



Ni pelamin untuk Malam Berinai tu..



Cak..dah ada lampu..lawa kan bila pasang lampu..



Nak jugak menempek kat sini..haih..



Aku nak ambik gambar tangga yang dah siap hias ni..sekali budak ni nak gak sibuk..haih..



Ni actually bilik tidur..memandangkan cadar dia blom pasang makanya aku tak la ambik keseluruhan..tapi apa yng penting lawa..



Malam Berinai ni bukan sahaja malam untuk pakaikan inai pada dua2 pengantin..tapi si pengantin pompuan akan disandingkan..then ada la suapkan buah delima..then renjis2..orang yang merenjis tu akan letak sirih kat atas tapak tangan pengantin pompuan tu..ada setengah orang depa tak guna buah delima..but susu dengan pisang..some suapkan gula..tengok orang la kan..buah delima kan mahal..



Dalam bowl tu ada buah delima



Ni la pengantin pompuan tu..jangan silap k..ni bukan wedding orang india ok..ala cam tak biasa..orang India (country i mean) tak kira la agama apa pon mesti la pakai sari kan..pakaian rasmi dorang..cam kita kat Malaysia la..



Close-up skit..ni la dia Zabura Banu binti Sha An Ali..



Tengok tu mak aku..



Ni bapak pengantin pompuan..



Aku prefer suapkan delima lagi dari gula..aku ingat lagi cousin aku masa bertunang..dorang suapkan gula..mak ai..kencing manis ko kalau banyak2..tak mau la aku..tapi insya-Allah fam aku takdak kot cam ni suma..sebab ayah aku tu Melayu Jawa..takdonya dia nak buat ni semua..



Hantaran kedua belah pihak..


Angin Malas sudah mari..makanya aku combinekan gambar2 ni..supaya aku tak payah nak upload satu2..heha..ni sebahagian hantaran kedua belah pihak..pihak pompuan masih gunapakai melayu punya style hantaran..kalau tengok filem Tamil kat tv memang hantaran dorang buah2an, manisan dan set sireh with bunga melor yang letak kat kepala tu..well adat is adat la kan..yang penting akad tu..hmm..Selamat Pengantin Baru buat depa dua..


Hari ni (Rabu) pengantin akan dihantar ke rumah mertua dia..ada adat dia gak tu..mak aku kata parent pengantin pompuan akan sediakan makanan ka apa2 ka dalam bekas silver tulen n hantar bersama2 dengan pengantin pompuan tu..kalau kat India tu depa akan pakaikan pengantin pompuan dengan pakaian yang indah2..sarat dengan perhiasan diri dari emas..jiran aku tak tau la kan ikut ka tak adat ni..ikut la kot rasanya..


Adat orang India pompuan kena bagi dowri kat laki..sebagai Islam masih gunapakai adat ni..cuma bezanya mas kawen tu tetap la pihak laki kena bagi kat pompuan..aku pon tak la tau sangat..tapi menurut cita mak aku cam ni la..


P/S: Bila aku kata Orang India tu aku refer to India as a country..bukan race cam di malaysia ni..more or less Malaysian Indian dengan Indian Indian lebih kurang ja adat dia..tapi tau la..bila hidup dalam masyarakat majmuk ni adat pon dah bercampur aduk..even adat2 melayu kita pon dah bercampur aduk dengan adat india n cina kan..aku rasa tak ramai dah yang ikut adat masing2 yang ori dan tulen cam dulu2..Malaysia kan unik..

3 Mind Spoke Hand Wrote:

Monkey D Luffy said...

ada ker suapkan gula? kencing manis eeee

makingahero said...

Nicely it is arranged...so cool to see.I think some wedding is going to happen anyways have a great day...And my best wishes too..

hOOdedLicIOUS said...

Monkey D Luffy,
Nak buat cam mana..adat nama pon..


makingahero,
yah..it's arranged marriage..cool..ahaha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...