24.9.11

Puding Keramel Kukus




Bahan-bahan

7 biji telur (gred A)
1 tin susu pekat
Satu cawan air
1 sudu teh esen vanilla
secubit garam
3 sudu besar gula (untuk karamel)

Cara-cara membuatnya

1. Buat karamel dalam loyang dulu. Goreng gula dalam loyang sehingga keperangan dan biarkan sejuk (hingga gula mengeras dalam loyang)
2. Pukul telur hingga kembang. Kemudian masukkan susu pekat dan air. Pukul hingga berbuih.
3. Masukkan esen vanilla dan garam. Pukul lagi hingga betul-betul kembang dan berbuih.
4. Tuang adunan ke dalam loyang dan kukus selama 1 jam.
5. Setelah masak, biar sejuk dahulu sebelum di keluakan. Hidangkan ketika sejuk.


Buat ni masa bulan puasa hari tu..saja jer nak try2 tak sangka la plak jadi..first time buat sendiri ni..huhu..cuma manis skit la..bleh kurangkan susu pekat kalau tak suka manis..ni memang confirm jadi punya la..sedap gila rasa dia..so try la..

17.9.11

Diet dan Senaman untuk Pengidap Kencing Manis

Ni Sedikit Info untuk semua la..sambil2 mengingatkan diri sendiri jugak..takut woo kalau kena penyakit2 macam ni..hmm..


Cara terbaik untuk melawan penyakit kencing manis atau diabetes adalah melalui perubahan gaya hidup khususnya menggabungkan diet dengan senaman. Ini bukanlah perkara baru. Pengkaji diabetes dan para pakar selalu mengesyorkan perubahan gaya hidup sebagai senjata utama melawan diabetes. Pelbagai kajian menunjukkan kemungkinan seseorang mengidap diabetes adalah sangat rendah jika mereka bersenam dan mengamal diet yang sihat. Mereka yang mempunyai berat badan yang berlebihan boleh mengurangkan risiko mendapat diabetes jika mereka berjaya mengurangkan berat badan sekurang-kurangnya 10 paun.

Ini adalah berita baik untuk mereka yang mempunyai risiko sederhana atau tinggi untuk mendapat diabetes. Perubahan yang perlu dilakukan bukanlah besar atau mendadak. Mereka hanya perlu mengubah sedikit cara hidup demi untuk mengelakkan dari mendapat penyakit diabetes. Ini adalah sesuatu yang besar bagi setiap individu memandangkan ianya dapat mengawal penyakit yang sangat berbahaya.

Mereka yang obes dan mempunyai berat badan berlebihan sebenarnya mempunyai reseptor insulin yang lebih rendah dari mereka yang mempunyai berat badan normal. Ini menerangkan kenapa mereka yang mengidap diabetes biasanya berat lampau atau obes. Lemak berlebihan membuatkan tubuh individu berkenaan tidak sensitif kepada insulin. Ini bermakna individu yang berat lampau memerlukan lebih banyak insulin dari mereka dengan berat normal. Inilah sebab mengapa mengurangkan berat badan akan mengurangkan dengan banyaknya risiko mendapat diabetes.


Menukar diet: satu dari cara terbaik melawan diabetes

Kuncinya adalah menggabungkan senaman dengan diet yang betul. Diet yang betul bukanlah hanya mengurangkan pengambilan kalori. Ia termasuk mengambil makanan yang betul. Kita patut mengelakkan diri dari mengambil makanan yang kaya dengan lemak terutamanya lemak binatang. Kita juga patut mengurangkan memakan daging merah, produk tenusu dan telor. Karbohidrat yang diproses sama sekali tidak boleh. Ianya termasuk gula pasir (putih), beras putih dan gandum putih. Sebaliknya kita patut mengambil bijirin tulen seperti beras merah atau coklat dan gandum tulen.

Ada juga makanan yang mempunyai kesan seperti insulin kepada tubuh bila ianya dimakan. Sebagai contoh: timun, bawang putih, soya, germa (biji) gandum, buah avocado, kacang hijau, gandum hitam, minyak bijan, sayur-sayuran hijau dan kubis Brussels sprout. Individu yang merasakan mereka mempunyai risiko mendapat diabetes patut tingkatkan pengambilan makanan tersebut.

Pengambilan serat juga akan mengurangkan risiko mendapat diabetes. Makanan yang mengandungi serat yang tinggi biasanya mengandungi kurang gula. Mereka yang mengidap diabetes atau mempunyai risiko mendapat diabetes tidak dapat memproses gula dengan baik. Individu yang mempunyai risiko mendapat diabates patut meningkatkan pengambilan serat. Mereka patut mengambil lebih sayur-sayuran, buah-buahan, produk gandum tulen dan produk bijirin tulen. Pengambilan gula putih dan makanan yang tinggi kandungan gula putih mesti dikurangkan. Anda perlu menggantikan makanan tersebut dengan yang mengandungi serat yang tinggi.

Mereka yang ingin mengelakkan diabetes juga patut menjauhi minuman beralkohol. Alkohol akan mengurangkan tolerans glukosa terutamanya bagi mereka yang telah berumur dan mereka yang mempunyai risiko mendapat diabetes. Tambah lagi, pesakit diabetes yang meminum walau sedikit minuman beralkohol berkemungkinan besar akan rosak mata dan saraf mereka. Selain dari minuman beralkohol, merokok juga patut dielakkan untuk selamat dari mendapat diabetes. Rokok meningkatkan risiko penyakit jantung, sakit buah pinggang dan lain-lain masalah kesihatan berkaitan dengan diabetes. Perokok tegar lebih mudah mendapat diabetes dari bukan perokok. Jadi sekiranya anda merokok, berhentilah dari tabiat tersebut demi kesihatan diri dan keluarga. Jika anda tidak merokok, jauhilah diri dari tabiat tersebut.

Senaman melindungi anda dari diabetes

Kedua-dua jenis diabetes (jenis 1 dan 2) boleh dielakkan atau diperbaiki dengan selalu melakukan senaman ringan. Fakta menunjukkan individu yang mengidap diabetes jenis 1, yang selalu bersenam, memerlukan kurang insulin. Manakala individu sihat yang selalu bersenam berkemungkinan besar tidak akan mendapat diabetes jenis 2. Sebabnya bersenam mengurangkan lemak badan dan seterusnya menambahbaik darjat sensitif badan terhadap insulin.

Senaman tidak semestinya senaman berat terutamanya jika sudah meningkat usia. Senaman mudah seperti berjalan, berlari, berenang dan berbasikal dapat memperbaiki tahap gula dalam darah. Senaman memperbaiki penggunaan glukosa oleh otot-otot berkenaan. Kesannya akan kekal lebih dari dua hari. Profil lemak darah dan tekanan darah yang memberi kesan kepada diabetes juga akan bertambah baik dengan selalu bersenam.

Setiap individu, terutamanya pengidap diabetes, perlu memantau paras gula dalam darah bila melakukan senaman. Ini disebabkan senaman boleh mengurangkan dan juga meningkatkan paras gula dalam darah. Anda dinasihatkan supaya meminta nasihat doktor anda sebelum menjalani apa-apa program senaman.

15.9.11

Bila Cinta - Gio (Ost Lagenda Budak Setan)



Bila cinta kini
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu

Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Yang ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Hingga engkau pergi
Tinggalkanku

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hinggaku memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

kusebut namamu
disetiap doaku
bangkitkan setiap
kenangan tentangmu
yangku dapat
hanyalah bayangmu

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hinggaku memilih
Cinta yang fana


Uuu…

Perginya dirimu
merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

.....
Dalam harapan ...uuuu

14.9.11

Us!!!

Raya 2011!!!

Masih lagi dalam mood raya..


Big Sis



Me & Lil Sis


We are on our way to Kuala Kangsar on the 2nd of raya to visit one of our relative who her husband has passed away a week b4 raya..Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya..



Her son, DIL and grandchildren..the specky one is my mom..

13.9.11

Hentian Simpang Pulai....ni ingat sampai mati ni!!

11/9/2011 (11.05pm)
Lokasi: Hentian Simpang Pulai


Bus berhenti di perhentian dekat 1 jam dah....


Penumpang : Sakit perut la plak..sempat ke nak gi toilet..kang bus tinggal plak..tapi tak leh tahan..belasah ja la..takkan nak nak tinggal plak


Selepas 15 min...


Penumpang : Mana bus..mampos..bus tinggal aku la plak


Nampak bas lain kat belakang...


Penumpang : Abang..Abang driver bus ni ker?
Abang Driver: Ya..
Penumpang : Bus E*****I yang saya naik tu tinggal saya la..
Abang Driver: Takpe naik dulu..kalau sempat saya kejar..nak pegi mana ni..
Penumpang : Kulim bang..beg saya semua kat dalam tu..
Abang Driver: Naik dulu..dok jer mana2..call kaunter mintak no driver dia..kalau tak dapat saya hantar sampai butterworth..bleh..? bus ni pegi butterworth..


Penumpang call kaunter..dan budak jaga kaunter dah panik..Bus meluncur laju..kira2 dalam 3Km lepas hentian, kelihatan Bus E*****I parking tepi jalan..


Penumpang : Tu kot busnya..


Abang Driver bus pon stop dan reverse..kelihatan dipintu abang driver Bus E*****I berdiri dengan muka yang panik dan risau..penumpang turun lepas ucap terima kasih..


Abang Driver Bus E*****I: Awat nak turun pi toilet tak habaq?
Penumpang : Ingat bus tak jalan lagi.. (dalam hati...nak habaq kat sapa..dua2 driver takdak..hampeh..salah penumpang ka kalau dia tak tahan nak pi toilet sangat2)
Abang Driver : Bus dah jalan tetiba ada penumpang bagitau ada penumpang yang tak naik lagi..kami ingat nak reverse ja tadi..nasib baik lagi..haih..


Penumpang tu naik dan duduk senyap2..malu pon ada sebab semua tgk dia..tapi buat bodoh jer macam takde benda berlaku..tetiba abang driver datang tanya nak turun kat mana..haih...


P/S: Penumpang tersebut adalah i ok..nasib i ni cepat bertindak..terus dapat idea nak tumpang bus lain..kalau tak..tido simpang pulai i malam tu..haha..thanks to abang driver bus KMK Star...i akan kenang jasamu sampai bila2..







8.9.11

Talking To The Moon - Bruno Mars


HAPPY BIRTHDAY TO MY LIL BRO !!!
U R 22 NOW..
8/9/1989





I know you're somewhere out there
Somewhere far away
I want you back
I want you back
My neighbors think
I'm crazy
But they don't understand
You're all I have
You're all I have

Chorus:

At night when the stars
light up my room
I sit by myself

Talking to the Moon
Trying to get to You
In hopes you're on
the other side
Talking to me too
Or am I a fool
who sits alone
Talking to the moon

I'm feeling like I'm famous
The talk of the town
They say
I've gone mad
Yeah
I've gone mad
But they don't know
what I know

Cause when the
sun goes down
someone's talking back
Yeah
They're talking back

At night when the stars
light up my room
I sit by myself
Talking to the Moon
Trying to get to You
In hopes you're on
the other side
Talking to me too
Or am I a fool
who sits alone
Talking to the moon

Ahh Ahh,
Ahh Ahh,

Do you ever hear me calling?
Cause every night
I'm talking to the moon
Still trying to get to you

In hopes you're on
the other side
Talking to me too
Or am I a fool
who sits alone
Talking to the moon

I know you're somewhere out there
Somewhere far away

6.9.11

You wonder why I share links? Because I earn from it..Muahahaha!!!


Invite your friends and get rewarded for sharing new promos and trends you love the most!
Ready to burst out all the latest awesome news to your friends? Get rewarded by doing so! Bring your friends to sign up today and get rewarded RM 1.00 per friend invited. The more, the merrier!



Need more money?Earn it by joining #ChurpChurp today and bring more friends to the community! <-----click & join now!!





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...